Nevermoor Morrigan Crow en het Wondergezelschap – Jessica Townsend

Posted 12 november 2018 by Silke (boekinwonderland) in Middle Grade, Reviews / 0 Comments

Morrigan Crow is vervloekt. Ze is geboren op Avondstond, de onfortuinlijkste dag om geboren te worden. Niet alleen wordt ze beschuldigd van allerlei rampen, ze is ook gedoemd om te sterven in de nacht van haar elfde verjaardag.
Maar het loopt allemaal anders…
Vlak voor haar elfde verjaardag wordt ze ontvoerd door Jupiter North, die haar meeneemt naar de magische stad Nevermoor. Daar moet Morrigan strijden voor een plek in het Wondergenootschap. Haar concurrenten zijn honderden andere kinderen die allemaal een bijzonder talent hebben. Morrigan, die nergens in uitblinkt, zal een manier moeten vinden om alle proeven te doorstaan. En dan ontdekt ze ook wat Jupiter al die tijd voor haar verborgen heeft gehouden…

Nevermoor: Morrigan Crow en het Wondergezelschap (Nevermoor, #1) by Jessica Townsend
Series: Nevermoor
on 31 October 2017
Published by Little, Brown Books for Young Readers Pages: 640
Genres: Middle Grade, Fantasy
Format: Hardcover
four-half-stars

WAT VOND IK VAN NEVERMOOR MORRIGAN CROW EN HET WONDERGEZELSCHAP?

Wanneer een boek het nieuwe Harry Potter genoemd wordt, dan ben ik meestal erg sceptisch. Kijk maar naar mijn slechte ervaring met Bloed en Beenderen. Maar Morrigan Crow bleef mijn aandacht trekken. Enerzijds door de fantastische reviews die op goodreads en booktube voorbij kwamen. Maar ook door de cover die me zo aansprak.  Vrolijk, grappig en een beetje anders. Eigenlijk ook meteen de ideale manier om dit boek te beschrijven.

Nevermoor is zeker geen Harry Potter, maar ik begrijp wel waarom de vergelijking gemaakt wordt. Het is middlegrade en het gaat over een fantasierijke wereld. Het is gelukkig geen Harry Potter, want een kopie van een geweldige reeks kunnen we wel missen als kiespijn lijkt me. Maar het grijpt je wel net zo bij de keel en sleept je mee in een fantasierijke, magische wereld. Het is langst de ene kant absoluut te vergelijken met Harry Potter en toch is het zo anders en staat het helemaal op zichzelf.

“Hmm. It’s a scary shadow, you say?”
“They’re all scary. Even if you make a nice one, like a kitten, it’ll turn into a man-eating tiger or something. It’s like they’re trying to be scary.”

Het boek is zonder twijfel erg origineel en brengt een mengelmoes van allerlei soorten fantasievolle en magische elementen. Tijdens het lezen lijkt het wel of je in een soort van Wonderland gekomen bent, waar de gekende regels niet gelden.  Het verhaal is grappig, speels en hartverwarmend, maar ook spannend.  Als volwassene lees je natuurlijk een beetje anders, maar er zitten best wat scenes bij die bij jonge lezers kippenvel gaan opwekken.

“Morrigan’s night held only one possibility. Like every other child born precisely eleven years ago on the last Eventide, when the clock struck midnight she would die-the eleven short years of her doomed life complete; her curse finally fulfilled.”

Daarnaast brengt Nevermoor ook een hele sterke boodschap. Je kan altijd zijn wie je wil zijn, je moet gewoon durven. Niets is zwart wit en we hebben allemaal wel een beetje een schaduwkant. Maar geloven in jezelf en je omringen met de juiste mensen kan zoveel betekenen. Een heel fijne boodschap om aan een jong publiek over te brengen op een speelse manier.

EINDCONCLUSIE NEVERMOOR MORRIGAN CROW EN HET WONDERGEZELSCHAP?

Ik ben door Nevermoor gevlogen. Ik keek echt ontzettend uit om in mijn zetel te kruipen met dit boek op schoot. Alleen nog maar naar het boek kijken bezorgde me al een behaaglijk gevoel. Ik zit echt op hete kolen om in het tweede deel te duiken. Voor mij was Nevermoor echt een schot in de roos! Moest je nog twijfelen, niet doen. Alle goede reviews zijn niet gelogen!

four-half-stars