Witch week: The Wicked Deep

Posted 5 november 2018 by Silke (boekinwonderland) in Reviews, YA / 1 Comment

Witch week: The Wicked Deep

Welkom in Sparrow, een behekst stadje aan de kust...

Twee eeuwen geleden werden drie zussen ter dood veroordeelt vanwege hekserij. Met stenen aan hun voeten gebonden werden ze in de zee gegooid.

En de zussen zijn uit op wraak. Elke zomer stelen de zussen het lichaam van drie tienermeisjes en lokken ze jongens naar de haven. Daar verdrinken ze hen als wraak voor hun dood eeuwen geleden. .

Penny Talbot heeft zich neergelegd bij de vloek die over Sparrow ligt. Elk jaar zullen de zussen wraak komen nemen, maar dan leert Peggy Bo Carter kennen. Voor Penny het weet wil ze alles op het spel zetten om Bo te redden uit de handen van de Swan zusjes. .

The Wicked Deep by Shea Ernshaw
on 6 March 2018
Published by Simon Pulse Pages: 308
three-half-stars

WAT VOND IK VAN THE WICKED DEEP?

The Wicked Deep was een van de boeken waar ik in 2018 het meest naar uitkeek.  Ik schafte het boek zelf in pre-order aan en liet het dan speciaal liggen tot de maand oktober. Want geef toe, dit is toch wel een beetje een Halloween read, niet? Ondertussen zag ik de erg polariserende reviews op goodreads binnenstromen. 5 sterren, 2 sterren…. Het leek wel een beetje een gevalletje van You hate it or you love it.

“Love is an enchantress—devious and wild. It sneaks up behind you, soft and gentle and quiet, just before it slits your throat.”

Ikzelf wist het boek best te smaken. Dat kan je ook wel zien aan de 3,5 sterren die ik het schonk, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik alle negatieve reviews zeker begrijp en ook wel terecht vind. Maar boeken zoals The Wicked Deep zijn een beetje een guilty pleasure van mij en ik heb me er ook gewoon ontzettend mee geamuseerd. Dus daarom toch 3,5 sterren.

“I’ll stay on the island, reading fortunes from the smeared remains of tea leaves in white porcelain cups just like my mom used to before Dad vanished and never came back.”

Wat als een paal boven water staat is dat het boek ontzettend atmosferisch geschreven werd. De hele setting is onheilspellend en zorgt voor kippenvel.  De sfeer in het boek houdt voor een groot stuk het verhaal ook recht. Ik wou zo graag in het verhaal blijven omdat ik me als een vis in het water voelde tussen de onheilspellende setting. Hoewel het boek zich in juni afspeelt, voel je dit als lezer zo niet aan. Alles voelt nat, koud, mistig, donker… Heerlijk zo in de maand oktober.

“Magic is not always formed from words, from cauldrons brewing spices or black cats strolling down dark alleys. Some curses are manifested from desire or injustice.”

Het verhaal op zich is erg cliché en voorspelbaar. Volgens mij was ik nog geen 100 pagina’s in het verhaal en wist ik al hoe de vork aan de steel zat. Maar om een of andere reden (misschien was ik ook wel behekst door de Swann zusjes) bleef ik echt geboeid en konden alle negatieve aspecten van het verhaal me niet schelen.  Ik hield er zelf zo van dat ik bij de ontknoping een traantje moest wegpinken.

En slechte aspecten waren er zonder twijfel. De personages zijn ondermaats uitgewerkt. Een heel rijtje typische YA personages passeert de revue en de ene na de andere trope schuift voorbij. Zoals ik dus al zei… ik begrijp de negatieve reviews. Maar mij liet het boek niet meer los.

EINDCONCLUSIE THE WICKED DEEP?

Ik vind het zo moeilijk om een eerlijk oordeel over dit boek te geven. Gewoon omdat het mij wist te betoveren. Het verhaal op zich stelt niet zoveel voor. Maar het boek is zo atmosferisch dat ik er helemaal in werd gezogen. Ik kon er geen genoeg van krijgen. Ik besef dat dit waarschijnlijk een van de slechtste reviews is die ik ooit geschreven heb. Maar ik kan zo moeilijk uitleggen, waarom ik dit boek eigenlijk best geweldig vond… Laten we het houden op het feit dat het een heerlijk, atmosferisch tussendoortje is waar je zonder al te hoge verwachtingen echt van kan genieten.

three-half-stars

One response to “Witch week: The Wicked Deep