Caraval – Stephanie Garber

Posted 22 oktober 2018 by Silke (boekinwonderland) in Reviews, YA / 0 Comments

Caraval – Stephanie Garber

Vergeet niet dat het maar een spel is...

Scarlett Dragna heeft nog nooit het eiland verlaten waar ze samen met haar vader en zus woont. Maar binnenkort is het zover. Dan mag Scarlett eindelijk van het eiland af om te huwen met een machtige vriend van haar vader. En dan opeens vallen er tickets voor Caraval op de deurmat. Jarenlang schreeft Scarlet het festival aan om toch maar een bezoekje te brengen aan haar eiland. Jarenlang droomde Scarlet om deel te nemen aan het wonderlijke spel. En nu... nu het te laat is krijgt ze eindelijk een uitnodiging...

Caraval (Caraval, #1) by Stephanie Garber
Series: Caraval #1
on 31 January 2017
Published by Flatiron Books Pages: 407
four-stars

WAT VOND IK VAN CARAVAL?

Caraval is zo een boek dat ik al jaren op de lange baan schuif en dat voornamelijk door de reviews die ik er over gelezen heb. Veel mensen vergelijken het met The Nightcircus en beweren dat Caraval lang niet zo goed is. Als je een van die mensen bent kan je misschien nu beter stoppen met deze review te lezen. Ik deel je mening namelijk totaal niet. Ten eerste vind ik dat Caraval en The Nightcircus helemaal niet te vergelijken zijn. Het zijn twee heel verschillende verhalen en hebben niets met elkaar te maken. Het is een beetje appelen met peren vergelijken volgens mij.  Daarnaast vind ik ze allebei ontzettend goed in het verhaal dat ze brengen.  Caraval speelt zich ook helemaal niet af in een circus. Dus ja…

“She imagined loving him would feel like falling in love with darkness, frightening and consuming yet utterly beautiful when the stars came out.”

Mijn verwachtingen voor Caraval waren dus behoorlijk laag toen ik erin begon. Laat ik ook maar meteen eerlijk zijn en bekennen dat de enige reden waarom ik er in begon was omdat ik nog een boek moest lezen voor de verbeelding leeschallenge. Lees een auteur met dezelfde initialen als jij, moest je nieuwsgierig zijn naar welke challenge. Maar net doordat ik mijn verwachtingen zo had bijgepast wist Caraval me te overtuigen en te betoveren. Caraval is over de ganse lijn een magisch verhaal dat druipt van het mysterie.

“Whatever you’ve heard about Caraval, it doesn’t compare to the reality. It’s more than just a game or performance. It’s the closest you’ll ever find yourself magic in this world.”

De grote kracht van Caraval is zonder twijfel het mysterie dat er rond hangt. Ook voor de lezer is Caraval een grote ontdekkingstocht, want wat is er nu echt? En wat opzet spel. Eigenlijk wist ik tot op de laatste pagina niet goed wat ik moest denken en geloven. En nu eigenlijk nog steeds niet. Ik kijk erg uit naar Legendary om meer over alle geheimen van Caraval te lezen. Het boek staat echt bol van twists en puzzels die je als lezer mee met Scarlet wil oplossen. Zelf de grote ontknoping had ik helemaal niet zien aankomen en zorgde ervoor dat ik helemaal vrolijk het boek dichtsloeg. (Ik heb het gevoel alsof ik de laatste tijd bijna alle plotlijnen kan voorspellen. Een nadeel zeker van veel lezen? Maar Caraval wist me dus echt te verbazen!)

“No one is truly honest. Even if we don’t lie to others, we often lie to ourselves. And the word good means different things to different people.”

Was het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Dat nu ook weer niet, anders had je bovenaan de pagina zonder twijfel 5 sterren zien prijken. Een van mijn grootste ergernissen waren bijvoorbeeld de personages. Deze leken wel bijkomstig te zijn in het verhaal. De focus lag zo op Caraval met zijn magische aspecten en mysteries, dat de personages een beetje flauwtjes overkwamen. Geen uitdieping, vrij karikaturale personages. Ik hoop hier toch echt wel een verbetering in te vinden in Legendary. Want nu voelde de personages heel erg jong en met momenten een beetje kinderachtig aan.

“Some things are worth pursuit regardless of the cost.”

Daarnaast worstelde ik soms wel met de poëtische, metaforische schrijfstijl van Stephanie Garber. Ik begrijp dat het moest bijdragen aan de stijl van het verhaal, maar op momenten wist het me echt af te leiden van het verhaal. Sommige zinnen hielden ook totaal geen steek, zoals: He tasted like midnight and wind of Something acidic and moldy and burnt bubbled up through Scarlett’s throat – the taste of death. Deze zinnen wisten me soms echt uit mijn concentratie van het verhaal te halen.

EINDCONCLUSIE CARAVAL?

Ik begrijp dat Caraval zeker geen verhaal is voor alle lezers. Het heeft zoals aangehaald een heel dubbelzinnige, poetische schrijfstijl en daar moet je voor te vinden zijn. Daarnaast is het een boek dat toch wel aan de jongere kant van het YA genre valt. Met momenten komen de personages ondanks hun leeftijd en de gebeurtenissen in het boek heel kinderlijk over. Maar als je daar kan doorkijken, dan vind je een prachtig verhaal over een magische wereld die je zal betoveren en niet meer zal loslaten.

four-stars