The Falconer – Elisabeth May

Posted 15 oktober 2018 by Silke (boekinwonderland) in Adult, Reviews / 1 Comment

The Falconer – Elisabeth May

Wat voor het ene meisje een nachtmerrie mag lijken. Is voor een ander meisje een sprookje.

>Edinburgh, 1844. De achtienjarige Lady Aileana Kameron, de enige dochter van de Markies van Douglas, heeft alles waar een meisje van kan dromen: een goed stel hersenen, charisma, schoonheid, rijkdom en een adellijke titel.

Maar ze is ook een verschrikkelijke leugenaar. en moordenaar. Want Aileana is meer dan alleen maar de aristocratische dame die ze op het eerste gezicht lijkt. Ze leeft namelijk een dubbelleven. Ze heeft de zeldzame eigenschap dat ze de sìthíchean—een bloeddorstig feeën ras—kan zien. En geholpen door haar eigen feeën mentor traint ze elke avond om terug te vechten.

The Falconer by Elizabeth May
Series: The Falconer #1
on 6 May 2014
Published by Chronicle Books Pages: 378
three-half-stars

WAT VOND IK VAN THE FALCONER?

Al verschillende jaren wordt The Falconer  me door verschillende blog-vrienden aangeraden. En toch bleef ik hem steeds op de lange baan schuiven. Eigenlijk had ik ondertussen beter moeten weten. Want boeken die ik op de lange baan schuif zijn meestal net diegene waar ik ontzettende spijt van krijg dat ik ze niet eerder las.

The Falconer is zonder twijfel een schoolvoorbeeld hiervan. Het schrok me eerlijk gezegd een beetje af, want buiten de Infernal Devices heb ik totaal geen ervaring met Steampunk. The Falconer is steampunk meets historische fictie met een serieuze portie Buffy The Vampire Slayer. En het speelt zich af in Schotland. Alleen om die reden zou ik het al hebben moeten lezen toch? En het gaat over feeën. Dus ja… Schotland + Historische Fictie + Fantasy + Feeën dat schreeuwt toch gewoon Silke lees mij!!! Gelukkig had ik het genoegen om in augustus dit filmpje van Karen te mogen zien en zij overtuigde me om het boek onmiddellijk te lezen. Dank je Karen, eeuwige dankbaarheid!

“Must you question everything?”
“Aye,” I say. “It delights me to annoy you whenever possible.”

Eigenlijk zou ik deze review ook heel kort kunnen houden en jullie allemaal naar Karen haar filmpje doorsturen. Zij zal je wel overtuigen… maar waarom heb je dan een boekblog he? Dus toch maar een review!

“For heaven’s sake,” I say, “will you please sip the tea so I don’t have to pour you another cup every five minutes?”
“We’re facing an apocalypse,” he replies. “There is not enough tea in the world to calm me.”

The Falconer  is een boek dat je zal vastgrijpen en je pas na 378 pagina’s terug gaat loslaten. Het heeft een heel hoog tempo, waardoor je er echt doorheen vliegt. (Neen echt…. 378 pagina’s in minder dan 4 leesuren. Dat is zelf voor mij snel.) Het steampunk element in het boek is eerder licht. Dus als je net als ik een niet helemaal wild bent van steampunk, laat dit je dan vooral niet afschrikken. Ik vond het net bijdragen aan het verhaal. De wapens waarmee Aileana vecht zijn bijvoorbeeld erg steampunk geïnspireerd.

“When Dante described the circles of Hell, he clearly forgot the one where a hungry pixie sits on one’s shoulder for eternity.”

Wat me vooral bijblijft in dit boek is de portrettering van de feeën.  Er zijn heel veel verschillende rassen met allemaal hun eigen kenmerken en eigenschappen. Je merkt dat over dit segment van het verhaal heel erg goed is nagedacht en dat dit verder goed uitgewerkt zal worden. En gelukkig zijn ze niet allemaal moordlustig. Ik moet mezelf dringend een eigen Derrick vinden!

“Sometimes the memories we cling hardest to are the ones that hurt us the most.”

En daar komen we dan meteen ook bij mijn punt van kritiek en de reden waarom ik het boek ‘maar’ 3,5 sterren heb gegeven. Je voelt aan alles dat The Falconer een set up is voor een serie. Het is het eerste boek en het legt de basis voor de rest van het verhaal. Je voelt onderliggend dat deze reeks heel wat potentieel heeft, maar het komt er nog niet helemaal uit. Het blijft allemaal een beetje op de vlakte, maar weet je op de een of andere manier toch met zijn klauwen vast te grijpen en je mee te sleuren.  De romantiek ontluikt nog niet helemaal. De actiescènes zijn nog wat aan de brave kant. Maar het potentieel is er zonder twijfel! Ik heb bij het omslaan van de laatste pagina onmiddellijk het tweede boek bestelt. (Belangrijk om te weten misschien… ze zijn niet super makkelijk te krijgen. Wachttijden van 2 à 3 weken zijn voor deze reeks kennelijk heel normaal.)

EINDCONCLUSIE THE FALCONER

The Falconer is duidelijk het eerste boek in een serie. Het legt de basis voor de rest van de serie en die beloofd echt geweldig te worden als je het mij vraagt. De opzet van de wereld is vernieuwd met kleine steampunk elementen en een heel uitgebreide feeën wereld. Daarnaast werd in dit eerste deel erg hard ingegaan op PTSD. Dit kon ik als lezer zeker appreciëren, omdat ik vind dat er soms te licht over traumatische gebeurtenissen wordt gegaan in fantasy verhalen. Kort samengevat? Duistere, bloeddorstige feeën die het opnemen tegen een op wraakbeluste vrouw met ballen. Ik kan amper wachten op deel twee!

three-half-stars

One response to “The Falconer – Elisabeth May