American Gods – Neil Gaiman

Posted 8 oktober 2018 by Silke (boekinwonderland) in Reviews / 0 Comments

American Gods – Neil Gaiman

Enkele dagen voor zijn vrijlating sterft Shadow's vrouw in een mysterieus auto ongeluk. Om Shadow de kans te geven zijn vrouw te begraven, wordt hij vroeger vrijgelaten. Verdwaasd probeert hij thuis te geraken, maar op het vliegtuig ontmoet hij de charismatische Mr. Woensdag. Hij biedt hem een job als rechterhand aan en praat over oude goden en een aankomende oorlog. Samen vertrekken ze op een vreemde reis doorheen Amerika.

American Gods (American Gods, #1) by Neil Gaiman
Series: American Gods #1
on 4 March 2005
Published by Headline Review Pages: 635
Genres: Adult, Fantasy
four-stars

WAT VOND IK VAN AMERICAN GODS?

Neil Gaiman en ik, wij hebben een beetje een vreemde relatie… Mijn echtgenoot is een gigantische Neil Gaiman fan en hij bouwt langzaam maar zeker verder aan het ‘GAIMAN-SCHAP’ in onze boekenkast. Al jaren probeert hij me te overhalen om een van zijn boeken een kans te geven. En laten we eerlijk zijn, ik  heb ook wel de mogelijkheid… want keuze genoeg in huis. American Gods is trouwens zo een boek dat me telkens wordt aangeraden. Door andere bloggers, door Hebban collega reviewers en natuurlijk door de echtgenoot. Dus begin dit jaar besliste ik dat het hoog tijd werd dat ik Neil Gaiman en zijn oeuvre een kans gaf. Maar ik voelde me vooral erg aangetrokken tot Good Omens, zijn samenwerking met Terry Pratchett. Laten we zeggen dat het geen fijne eerste kennismaking was. Voor mensen die benieuwd zijn, mijn review kan je hier vinden. Maar kort gezegd, ik was een beetje klaar met Neil Gaiman. Ik begon echter te twijfelen toen mijn man, grote fan nummer één, Good Omen ook helemaal afschoot. En toen hij deze maand mijn TBR boek mocht kiezen, liet hij de kans niet onbenut. American Gods zou het worden! Ik begon er aan met een heel klein hartje…

“What I say is, a town isn’t a town without a bookstore. It may call itself a town, but unless it’s got a bookstore, it knows it’s not foolin’ a soul.”

Dat bleek later voor niks nodig, want ik was nog geen 100 pagina’s in dit toch wel omvangrijk verhaal toen ik begon te beseffen waarom iedereen zo dweept met American Gods!
Alleen blijft het een beetje moeilijk om een review voor dit boek te schrijven, gezien het een zeer complex verhaal is. Het boek gaat over meer dan over Shadow, die wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Het gaat over zoveel meer dan Oude Goden en dode Mythologieën. Het gaat niet over trucjes uitvoeren met munten of een auto die door het ijs zakt. Het gaat over ons dagelijkse leven, hoe we dat laten beïnvloeden door dogmatische denkwijze.  American Gods bevat tientallen kleine verhalen, kleine details, die soms mijlenver van elkaar verwijdert lijken te staan. Maar die tegen het einde aan als kleine, perfecte puzzelstukjes in elkaar passen. Naar mijn gevoel moet je American Gods over je heen laten spoelen. Hoe vreemd het op momenten ook mag lijken. Wanneer je je gaat verzetten, ga je een belangrijk deel van het verhaal missen!

“Even nothing cannot last forever.”

Het is een typisch Neil Gaiman boek, waar de “vreemde situaties” echt van de pagina’s druipen. En ik meermaals mijn wenkbrauwen ophaalde en dacht “oke, dit is een beetje vergezocht en raar.” Maar ik ergerde me er niet aan, zoals bij Good Omens. Het paste bij het verhaal, maakte er intrinsiek onderdeel van uit en zorgde ervoor dat alle puzzelstukjes in elkaar pasten. The weirdness was part of the game.

“I believe that life is a game, that life is a cruel joke, and that life is what happens when you’re alive and that you might as well lie back and enjoy it.”

Wil dat zeggen dat ik American Gods helemaal geweldig vond? Neen, er waren voor mij toch wel wat kleinere zaken waar ik me vragen bij stelde. Het complete doodzwijgen van hedendaagse religies was iets wat me doorheen het ganse boek ontzettend teleurstelde. We hebben de oude Goden van elk denkbaar pantheon en de nieuwe Goden zoals daar zijn Media, Geld, Treinen, Vliegtuigen,… Maar waar zijn de hedendaagse goden? De goden waar oorlogen worden over uitgevochten. Waar zijn God, Allah en ga zo maar door. Ik begrijp dat Neil Gaiman politiek correct wou blijven, maar nu lijkt het boek niet af. Er ontbreekt een gigantisch onderdeel om een goed boek over dogmatische denkbeelden te kunnen schrijven en dat vind ik eigenlijk best wel een gemiste kans.

Daarnaast was het hoofdpersonage voor mij wat te braaf, te meegaand, te mak… Ik bleef bij sommige stukken ook wat op mijn honger zitten en niet alle vragen werden beantwoord. Ik wou zo graag meer weten over Shadows voorgeschiedenis. Want hoe wordt je zo een mak lammetje? Er wordt ook regelmatig aangehaald dat Shadow een heel zuiver hart heeft, maar dat wil niet zeggen dat een man zich moet gedragen als een ping pong balletje. Voor mij had Shadow iets meer panache mogen bezitten.

EINDCONCLUSIE AMERICAN GODS?

Ik ben zo ontzettend blij dat ik Gaiman een nieuwe kans heb gegeven. Hoewel ik zeker begrijp dat zijn boeken niet voor iedereen zijn. American Gods is zonder twijfel een vreemd, iets wat hallucinerend verhaal dat je met momenten echt kippenvel bezorgt tijdens het lezen. Maar het is een avontuur, met dubbele bodems en heel veel materiaal om op door te denken. Een absolute aanrader!

Ik ben nu trouwens helemaal klaar om met de tv serie te beginnen. Dus hou de blog zeker in de gaten voor een toekomstig artikel!

four-stars