De Zon is ook een ster – Nicola Yoon

Posted 13 augustus 2018 by Silke (boekinwonderland) in Reviews / 0 Comments

de zon is ook een ster

NATASHA gelooft in de wetenschap en feiten. Niet in het lot. Of in dromen die nooit uit zullen komen. Ze is zeker niet zo’n meisje dat haar grote liefde ontmoet in een platenzaak in New York. Niet op dezelfde dag dat ze met haar familie uitgezet zal worden naar Jamaica.DANIEL heeft altijd zijn best gedaan om aan de hoge verwachtingen van zijn ouders te voldoen. Hij zal chirurg worden en geen dichter, zoals hij eigenlijk wil. Maar als hij Natasha ontmoet, ziet hij ineens een andere toekomst voor zich, mét haar. En hij heeft nog twaalf uur de tijd om Natasha daarvan te overtuigen.Is het toeval of het lot dat Daniel en Natasha samenbrengt op deze allesbepalende dag? Heeft het zin om in dromen te geloven als je weet dat die nooit uit kunnen komen?

De zon is ook een ster by Nicola Yoon
on 1 Mei 2017
Published by Querido kinderboeken Pages: 328
Genres: Young Adult, Contemporary
three-stars

WAT VOND IK VAN DE ZON IS OOK EEN STER?

Een tweetal jaar geleden las ik Everything Everything en ik was daar behoorlijk enthousiast over. Vanaf het ogenblik dat de zon is ook een ster op de markt verscheen, stond het in mijn nog te lezen lijstje. Maar zoals dat al wel eens durft te gaan bij boekenwurmen met een ontzettend lange TBR lijst, werd het steeds weer op de lange baan geschoven.

Everything Everything zorgde ervoor dat de verwachtingen voor het nieuwe boek van Nicole Yoon best hoog lagen.  De samenvatting klonk ook erg aanlokkelijk. Twee mensen die elkaar ontmoeten op de dag dat hun levens voorgoed veranderen. Het werkte in het verleden reeds meerdere malen in literatuur en het feit dat Nicola Yoon er deze keer een deporatie bij betrok maakte het alleen maar interessanter voor mij.

“Sometimes your world shakes so hard, it’s difficult to imagine that everyone else isn’t feeling it too.”

En toch kon de zon is ook een ster me niet echt bekoren en dat komt grotendeels door het romantische verhaal dat het gehele boek domineert. Ik hou ontzettend van romantiek en vlinders in de buik. Een boek zonder romantiek valt meestal niet in mijn smaak. Daarom dat ik ook zo ontzettend verbaasd was over mijn houding ten opzichte van dit verhaal. Maar voor mij was de romantiek te ongeloofwaardig en te veel aanwezig. Insta-love all the way.

“I didn’t know you this morning, and now I don’t remember not knowing you.”

Eigenlijk is de zon is ook een ster een langgerekt verhaal waarin de twee hoofdpersonages bezig zijn om liefde op het eerste gezicht wetenschappelijk te bewijzen. Op zich heb ik daar geen probleem mee, tenslotte ben ik de vrouw die getrouwd is met haar “liefde op het eerste gezicht” vriendje. Maar in dit verhaal was er zo weinig chemie tussen de twee hoofdpersonages. Ik voelde hun verliefdheid niet van de pagina’s spatten. En wat ik me de hele tijd bleef afvragen was of ze effectief een kans zouden maken als het zwaard van Damocles niet boven hen hing te zwaaien.

Het beste deel aan het verhaal is zonder twijfel Natasha’s deporatie verhaallijn. Deze is erg realistische en pijnlijk geschreven. Natasha’s hele leven is in de USA. Haar vrienden, haar school, alles wat ze kent en waar ze van houdt. Jamaica herinnert ze zich zelf niet meer.  Maar ik wou meer van dit verhaal. Meer details, maar zicht op wat er zich allemaal afspeelt in Natasha’s hoofd. Jammer genoeg voelt het deporatie verhaal nu met momenten als een plot mechanisme om de gedoemde geliefde sneller in elkaars armen te drijven. Een gemiste kans in mijn optiek…

If people who were actually born here had to prove they were worthy enough to live in America, this would be a much less populated country.

Waar ik wel met volle teugen van heb genoten en wat ik ook al erg kon smaken in Adam Silvera’s Op het einde gaan ze allebei dood, waren de hoofdstukken waarin we kort random voorbijgangers en bij personages volgen. Ik hoop in de toekomst nog boeken te vinden waar deze techniek in gehanteerd wordt. Het geeft het verhaal meer dieptegang en extra panache.

EINDCONCLUSIE DE ZON IS OOK EEN STER

De zon is ook een ster is vooral heel erg zoet en schattig. Daar is niks mis mee, maar voor mij mag er een beetje meer dieptegang in een verhaal zitten. Maar ben je opzoek naar een heerlijk licht, schattig young adult liefdesverhaal, dan zal je dit boek zeker kunnen smaken!

three-stars