Circe – Madeline Miller

Posted 9 juli 2018 by Silke (boekinwonderland) in Adult, Reviews / 1 Comment

Circe – Madeline Miller

In het huis van Helios, de god van de zon en de machtigste der titanen, wordt een dochter geboren. Circe is een vreemd kind. Ze heeft geen krachten van haar vader geeerfd. En ze niet adembenemend mooi zoals haar moeder. Verstoten door haar goddelijke familie, zoekt Circe troost in de mensenwereld. Maar al gauw leert ze dat ze toch krachten heeft... Circe is een heks met de kracht om te transformeren. Vijanden worden monsters en ook de goden zijn niet zo ongenaakbaar als ze altijd dachten...

Circe by Madeline Miller
on April 10, 2018
Published by Lee Boudreaux Books Pages: 394
Genres: Adult, Historisch
three-half-stars

Met Circe brengt Madeline Miller een nieuwe Griekse mythe tot leven. Circe, de eerste heks in de Westerse literatuur. Maar kan deze heks me net zo betoveren Achilles?

WAT VOND IK VAN CIRCE?

Lezers die me al een tijdje volgen weten dat Madeline Millers vorige boek A song for Achilles een van mijn all-time favourites is. Ik zat dus al maanden op hete kolen om Circe te verslinden. En misschien heb ik mezelf daarom te enthousiast gemaakt? Want eigenlijk was het best een tegenvaller in tegenstelling tot A Song. En ik weet dat ik met die mening behoorlijk in de minderheid ben, zeker als je alle enthousiaste goodreads reviews bekijkt. Het voordeel is dat ik wel perfect weet waar Circe bij mij de mist in ging.

“He showed me his scars, and in return he let me pretend that I had none.”

Circe vertelt het verhaal van… tja wat dacht je Circe, de dochter van Helios en de eerste heks in de westerse literatuur. Als dochter van Helios is Circe natuurlijk onsterfelijk. Het hele verhaal overtrekt dan ook een tijdsspanne van eeuwen. En dat zorgde er voor mij voor dat er minder connectie was tussen mezelf en het personage van Circe. Waar ik bij A Song for Achilles echt een band opbouwde met Patrocolus en Achilles, slaagde ik daar met Circe niet in. En dat komt dus voornamelijk door de opbouw van het verhaal. Om het even heel cru te stellen verloopt het boek als volgt: een welbekende gebeurtenis in de Griekse mythologie heeft plaats. Deze wordt in hoogstens 10 pagina’s tekst afgehandeld. Circe vertelt dat er decennia voorbij gaan. Volgende gebeurtenis.

Op een bepaald moment wou ik echt dat Madeline Miller stopte met alle beroemde Griekse mythes op te sommen alsof ik bij een historische les zat en me enige band met Circe liet opbouwen. Het hele boek is praktische opgebouwd uit hoofdstukken vol personages die aan Circe verhalen komen vertellen over wat er buiten haar eiland allemaal gebeurd. En dat is begrijpelijk, want ze is tenslotte verbannen en heeft die verhalen nodig om echt tot leven te komen. Maar hemeltje… had dan tenminste een beetje emotie in het verhaal gestoken. En ik weet dat ik blijf vergelijken maar in A Song for Achilles was je er als lezer echt bij. Het was geen verhaal over bekende Griekse Helden of goden. Neen, je stond echt met Achilles op het plein voor Troje. Je voelde alles. Bij Circe zit je een beetje op een stoel samen met haar naar derdehands verhalen te luisteren.

“When I was born, the word for what I was did not exist.”

Het werd gelukkig een beetje beter na de geboorte van Telegonus en helemaal in orde komt het met de komst van Telemachus, maar dan ben je ook bijna op het einde van het verhaal. Pas daar begon ik echt in het verhaal te komen en begon Circe als een echt personage aan te voelen in plaats van als een plotmechanisme om Griekse sage en mythes te vertellen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat Madeline Miller geen goede schrijfster is. Zonder twijfel is ze dat wel. Haar kennis van de Griekse mythologie is ontzettend breed en ook in Circe is het weer duidelijk hoeveel uren onderzoek er ingekropen zijn. Maar deze keer slaagt ze er voor mij niet in om het verhaal effectief tot leven te brengen.

EINDCONCLUSIE CIRCE

Tja… mijn review hierboven vat het allemaal een beetje samen zeker. Ik vond Circe absoluut niet slecht, maar zeker geen fantastisch verhaal. Ik had er zoveel meer van verwacht en ben echt teleurgesteld. Als fan van de Griekse mythologie blijft het natuurlijk een echte aanrader. Ontelbare beroemde mythes en personages komen aanbod en ik hou ontzettend van de twist die Madeline Miller aan de originele verhalen geeft. Maar het had zoveel meer kunnen zijn…

three-half-stars

One response to “Circe – Madeline Miller