De Zilvervos – Joke De Meyer

Posted 2 juli 2018 by Silke (boekinwonderland) in Reviews / 0 Comments

De Zilvervos – Joke De Meyer

De zeventienjarige schildknaap Veder woont al heel zijn leven in Arél, hoofdstad van het meest zuidelijk gelegen graafschap in het koninkrijk Esper. Een grote muur rondom de stad ontneemt alle stedelingen de vrijheid. Volgens graaf Alryn een noodzakelijke bescherming tegen de gevaarlijke Sluipers die zich schuilhouden in de vervloekte Fluisterbossen, maar de ontevredenheid onder de bevolking groeit. Wanneer een van de kunstenaars zijn openlijke kritiek op Alryns beleid met zijn leven bekoopt, is dat het begin van een revolutie tegen de machtige Graaf en zijn aanhangers. Het duurt niet lang voordat Veder een zware verantwoordelijkheid draagt en ontdekt dat waarheid en leugen moeilijk uit elkaar te houden zijn. Zeker als een ongezien kwaad de stad teistert en het ene dodelijke slachtoffer na het andere valt.

De Zilvervos (Legende van Esper, #1) by Joke De Meyer
Series: Legende van Esper #1
on May 14, 2018
Published by Belezing Pages: 253
four-stars

De Zilvervos is het debuut van Belgische jeugdschrijfster Joke De Meyer. Een verhaal vol ridders, een queeste en een magische wereld. What’s not to love?

ARC – HEBBAN?

Zoals sommige volgers zullen weten ben ik bij Hebban deel van het recensente team voor Engelstalige boeken. Ik las De Zilvervos voor Hebban. Mijn review werd eerder (in iets andere samenstelling) daar gepubliceerd. Breng de site zeker een bezoekje!

WAT VOND IK VAN DE ZILVERVOS?

Meer dan twaalf jaar geleden pende Joke De Meyer de eerste zinnen van De Zilvervos neer. Meer dan twaalf jaar later debuteert ze met dit jeugdboek op de Nederlandstalige markt. En niet alleen als schrijfster maakt Joke haar debuut. Ze zet met De Zilvervos ook meteen haar eigen uitgeverij De Belezing op de kaart. Een project dat dankzij een succesvolle crowdfunding kon voltooid worden. En gelukkig maar, want anders hadden liefhebbers van jeugdverhalen boordevol magie en ridders niet kunnen kennismaken met de wereld van Esper en dat zou echt een gemis zijn.

De Zilvervos is het eerste deel in een trilogie De Legende van Esper. In dit eerste deel volg je als lezer de jonge schildknaap Veder, wiens leven opeens een erg drastische wending neemt. Het ene moment zwaait hij af als schildknaap en droomt hij er van een gerespecteerde wachter van de stad Arél te worden. Het volgende moment broeit er een ware revolutie in de straten van Arél en beseft Veder dat niet alles is wat het lijkt.

De Zilvervos bevat alle traditionele elementen van een ridderverhaal. Een jonge knaap die de hoofse waarden van een ridder hoog in de vaandel droomt. Een land in nood. Een tirannieke edelman die het volk onder de duim probeert te houden en natuurlijk ook een persoonlijke queeste. Maar net wanneer je als lezer denkt dat je het verhaal helemaal door heeft, neemt het een bocht van 180 graden. Een heuse plottwist, die je zonder twijfel even met je wenkbrauwen zal doen fronsen.  Ik wou zelf de eerste helft van het boek gaan herlezen om te ontdekken of ik misschien ergens enkele kleine hints had gemist. Ik moet wel eerlijk toegeven dat deze plottwist me even uit balans wist te brengen en ik terug even in het verhaal moest komen. Maar daarna werd al snel duidelijk dat deze wending ervoor zorgt dat het verhaal een extra dimensie krijgt.

Joke De Meyer is een Vlaamse schrijfster en dat merk je door de Vlaamse accenten die in het verhaal en dan vooral in de taal zijn geslopen.  Heerlijk herkenbaar als Vlaamse! Joke De Meyer is een verhaalvertelster pur sang, die met eenvoudige bewoordingen de wereld van Esper echt tot leven weet te wekken. Met momenten doet haar schrijfstijl denken aan Paul Kustermans en Patrick Lagrou. Grote namen in de Vlaamse jeugdwereld, zonder twijfel, maar Joke mag er zonder twijfel gaan tussen staan. Paul Kustermans was/is trouwens een van mijn favoriete jeugdschrijvers. Dit compliment, want ja, ik beschouw het als een compliment geef ik dus zeker niet zomer.

Ik kan bijna niet wachten om mijn zoon binnen enkele jaren kennis te laten maken met de wondere wereld van Esper. Toen ik de laatste bladzijde omsloeg zei ik onmiddellijk tegen mijn echtgenoot, dit boek gaat sowieso opzij tot Jules het kan lezen.  Dat zegt waarschijnlijk genoeg over hoe ontzettend hard ik van dit verhaal genoten heb?

EINDCONCLUSIE DE ZILVERVOS

De Zilvervos is een absolute aanrader jonge lezers die van fantasievol, avontuurlijke boeken houden. Maar ook als volwassen lezer zal dit jeugdboek vol ridders, stoere dames en mysterieuze wezens je hart weten te veroveren! Ik zit ondertussen op hete kolen voor het vervolg dat in 2019 op de markt komt. Ik ga dan ook in het oog houden of er geen speciale evenementen of zo georganiseerd worden. Joke De Meyer komt namelijk ook uit het Antwerpse en ik wil haar nu dolgraag ontmoeten en mijn boeken laten ondertekenen. Ze heeft er alvast een grote fan bij!

four-stars