De eigenzinnigheden van Leah Burke – Becky Albertalli

Posted 28 mei 2018 by Silke (boekinwonderland) in Reviews / 0 Comments

Na Simon vs, wilden veel lezers nog maar één ding: een vervolg! Met De eigenzinnigheden van Leah Burke krijgen zij hun zin – met Simons BFF Leah in de hoofdrol.

Leah, drummer in een girlband en kampioen van de droge humor, merkt dat haar vriendengroep in hun laatste jaar op de middelbare school uit elkaar begint te vallen. Ze weet niet zo goed wat ze moet doen om dat tegen te houden, en het feit dat Leah hopeloos verliefd is op Abby, die al een relatie heeft, maakt het er allemaal niet makkelijker op.

De Eigenzinnigheden van Leah Burke by Becky Albertalli
Series: Creekwood #2
on May 22, 2018
Published by Blossom Books Pages: 272
Genres: Young Adult, Contemporary

WAT VOND IK VAN DE EIGENZINNIGHEDEN VAN LEAH BURKE?

Simon versus de verwachtingen van de rest van de wereld is een van mijn favoriete rom-com, contemporary boeken binnen het YA genre. Een boek dat ik nog zeker wekelijks aan andere lezers aanraad. Net als duizenden andere fans zat ik dan ook op hete kolen om terug te keren naar het Creekwood en de vriendenkring van Simon. Deze keer volgende we echter niet Simon, maar zijn beste vriendin Leah. Een idee waar ik meteen voor gewonnen was, want Leah is niet zomaar het standaard YA hoofdpersonage. Leah is een meisje dat kampt met overgewicht, drummer is en daarnaast biseksueel is. Veelbelovend toch?

Ik werd in elk geval een beetje verliefd op Leah, net omdat ze geen standaard YA meisje is. Leah heeft een behoorlijk sarcastisch gevoel voor humor. Ze is zeker niet op haar mondje gevallen en kan met momenten behoorlijk onbeschoft uit de hoek komen. Als de beste weet ze hoe ze haar moeder het vuur aan de schenen moet leggen en soms kan je niet anders dan luidop lachen bij haar rake reacties. Ikzelf ben ondertussen natuurlijk een stuk in de dertig en mama van twee kinderen. Dan lees je boeken zoals De Eigenzinnigheden van Leah Burke toch een beetje anders. Maar eerlijk, ik wil Leah zo adopteren! Ik heb altijd gezegd dat ik een dochter wil met ballen aan haar lijf, wel Leah is van harte welkom in ons gezin!

“I hate when assholes have talent. I want to live in a world where good people rule at everything and shitty people suck at everything.”

We keren dus samen met Leah terug naar de vriendenkring van Simon. We zijn een jaar nadat Simon zich geout heeft en hun vriendenkring staat behoorlijk onder druk. Iedereen maakt zich namelijk klaar om de middelbare school te verlaten en te gaan verder studeren. En in de VS heeft dat natuurlijk een grote impact dan hier bij ons in België, want daar kan je zomaar even op een universiteit op 500 kilometer van huis belanden. Relaties en vriendschappen komen dus behoorlijk onder druk te staan.

“I can’t fuck your life, I’m monogamously fucking my own life.”

Daarnaast heeft De Eigenzinnigheden van Leah Burke alles om een YA verhaal te worden met een hele hoop elementen die zo lijken weggelopen te zijn uit een klassieke high school film: een musical, prom en een onbeantwoorde liefde. Maar denk niet te snel ‘Been there, done that’. Want het is vooral een typische Becky Albertalli verhaal! Verwijzingen naar Harry Potter vliegen je om de oren en de clichés zijn nooit wat ze in eerste instantie lijken te zijn.

And I’m the worst kind of Slytherin. I’m the kind who’s so stupidly in love with a Gryffindor, she can’t even function. I’m the Draco from some shitty Drarry fic that the author abandoned after four chapters.”

In mijn review van Simon versus de verwachtingen van de rest van de wereld zei ik hoe erg ik het apprecieerde dat het een coming out verhaal was zonder donker en verdrietig te zijn. Deze krachttoer herhaalt Becky Albertalli ook bij Leah. De geaardheid van de personages is nooit echt een probleem. Het is geen zwaar boek, maar een heerlijk licht en grappig boek, dat er toch in slaagt belangrijke thema’s zoals geaardheid, nieuwe samengestelde gezinnen,… in de spotlight te plaatsen.

EINDCONCLUSIE DE EIGENZINNIGHEDEN VAN LEAH BURKE?

De Eigenzinnigheden van Leah Burke is een typisch Becky Albertalli boek en duidelijk een vervolg op Simon. Langst de andere kant vond ik dat je duidelijk merkte dat Becky Albertalli gegroeid is als schrijfster. Haar dialogen zijn dieper uitgewerkt en ook de bijpersonages lijken meer tot leven te komen. Een absolute aanrader voor fans van Simon. Voor mij mogen er in de toekomst nog boeken volgen binnen deze reeks!

0 responses to “De eigenzinnigheden van Leah Burke – Becky Albertalli