Posted 1 april 2016 by Silke (boekinwonderland) in Reviews, Uncategorized, YA / 0 Comments

Uitgever: Manteau
Pagina’s: 380
Uitgave: Paperback
Links: Goodreads
images9cxhej2yimages9cxhej2yimages9cxhej2ystar-half-full

Korte inhoud:

Terwijl Cinder verwoed pogingen onderneemt om te ontsnappen uit de gevangenis, is aan de andere kant van de wereld, in Frankrijk, Scarlet Benoit op zoek naar haar verdwenen grootmoeder. Tijdens haar tocht ontdekt ze dat haar grootmoeder veel geheimen had. Wanneer ze Wolf, een rebel, ontmoet, lijkt hij de enige die haar kan helpen, ook al zegt haar instinct dat ze hem niet kan vertrouwen. Ondanks zijn duistere verleden, voelt Scarlet zich toch aangetrokken tot hem Het speurwerk van Scarlet en Wolf brengt hen op het pad van Cinder, en hun verhaal blijkt veel meer verbonden dan ze konden vermoeden. Samen moeten ze alles op alles zetten om uit de handen te blijven van de geslepen Lunar koningin Selena, die bereid is tot alles om van prins Kai haar man, haar koning maar vooral haar gevangene te maken.

Review:

Wat is het toch met reeksen die een vreselijk eerste deel hebben, maar mij dan toch kunnen overtuigen in het tweede deel? Ik had het reeds voor met de Grisha trilogie en nu weer met de Lunar Chronicles.

Cinder was een grote teleurstelling en dat is dan eigenlijk nog redelijk “zacht” uitgedrukt. Dus ja, ik had zo mijn twijfels over Scarlet. Vooral omdat ik eigenlijk totaal geen band heb met het originele verhaal. Roodkapje is een sprookje dat iedereen kent, maar het sprak mij nooit ontzettend aan. Maar Scarlet bracht daar verandering in!

Scarlet heft er echt voor gezorgd dat ik met andere ogen naar Marissa Meyer en haar schrijfstijl kijk. Deze keer werd ik echt meegesleurd in het verhaal en ik begon Cinder zelf een aangenaam personage te vinden. In het eerste boek vond ik haar erg saai en een beetje stereotiep, maar deze keer kwam ze voor mij echt tot leven. Ze voelde als een echt meisje en ik kon haar keuzes begrijpen en respecteren. Ik ben nog altijd geen grote fan van keizer Kai. Zijn hoofdstukken waren echter erg beperkt. Gelukkig maar, want ik vind hem nog altijd erg saai en onrealistisch. Maar wie weet, misschien kan ik hem in een volgend boek wel erg appreciëren?

Een groot deel van mijn leesplezier heb ik denk ik te danken aan een ganse nieuwe cast personages. En vooral de manier waarop hun verhaal in aanraking kwam met Cinder. Ze vloeien echt zonder problemen in elkaar over. Ook het feit dat het boek vanuit verschillende punten verteld werd zorgde ervoor dat ik meer wou lezen. Wanneer Cinder aan het woord was, wou ik weten hoe het met Scarlet ging. En omgekeerd. Erg verfrissend!

Zoals ik reeds zei, de nieuwe personages zijn echt een meerwaarde in dit boek! Scarlet sprak mij vanaf het begin erg aan. Misschien omdat ze een heel ander personage is dan Cinder? Ze heeft een erg boeiende achtergrond en ik hou ontzettend van haar loyaliteit. Scarlets “love” interest is Wolf en ik kan begrijpen waarom een dame als Scarlet zich aangetrokken tot hem zou voelen. Het verhaal rond Wolf en zijn achtergrond was erg boeiend en volgens mij heeft Marissa Meyer me hier overtuigt van haar kunnen. De puzzelstukjes van Wolf paste zo perfect in elkaar met de rest van het verhaal! Ontzettend goed gedaan!

En dan is er natuurlijk Carswell Thorne. Ik ga onmiddellijk toegeven dat ik behoorlijk dol ben op hem. Zijn sarcastisch gevoel voor humor zorgde echt voor een vrolijk nooit in een toch wel donker verhaal. Ik ben echt benieuwd hoe zijn verdere rol in de serie zich zal ontvouwen.

Dus wat dit allemaal rozengeur en maneschijn? Neen, dat zeker niet. Ik ben nog altijd niet van mijn sokken geblazen door deze reeks. Het verhaal blijft te simplistisch voor mij en ik zou graag meer uitdieping zien in de personages en de relaties. Iedereen speelt zijn rol, maar niets meer of minder.

Ik heb echt genoten van Scarlet, maar ik ben nog altijd niet mee met de hype. Wie weet brengt Cress daar verandering in?

Personages:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Opzet van het verhaal:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08